عنوان نشست: بررسی پتانسیل و نقش پیشگیرانه انواع فرآورده‌های طبیعی در حفظ سلامت جامعه

سخنران: دکتر مهران میراب‌زاده اردکانی/عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش


در سال های اخیر، بیماری‌های غیر واگیر شیوع زیادی داشته اند و هزینه های زیادی را هم به بیمار و جامعه تحمیل و موجب نابرابری‌های اجتماعی شده اند.سرزان هم در ده سال آینده شیوع بیشتری پیدا می‌کند و بسیاری توانمندی شان را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. این اتفاق ها در حالی رخ می‌دهد که هزینه داروهای جدید هم بیشتر می‌شود.

به همین دلیل،پیشگیری نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود که افزایش کیفیت زندگی بیمار و کاهش بار اقتصادی را با خود به‌همراه می‌آورد.

در حالیکه آمار سازمان جهانی از 38 میلیون مرگ غیر واگیر خبر می‌دهد که 36 میلیون از آن مرگ های زودرسی است که در کمتر از 70 سال رخ می‌دهد،بار بیماری‌های غیر واگیر هم از 40 درصد به 60 درصد افزایش داشته اند و ایران هم از این قائده مستثنی نبوده است.

به همین دلیل پیشگیری و کنترل بیماری باید جزء الیویت های کشور و سیستم درمانی باشد و مهم ترین و اساسی ترین موارد پیشگیری کاهش استعمال دخانیات ،الکل،کنترل دیابت و چاقی است.

اما نقش فرآورده های طبیعی در این زمینه چیست؟برای پاسخ به این سوال باید به طب سنتی مراجعه کنیم که حدود 1000 سال پیش تعریفی به عنوان "غذا-دارو" داشت، در حالیکه این تعریف سال‌ها بعد در سال 1989 توسط یک فرد کانادایی مطرح شد و مورد توجه بسیار قرار گرفت.

به طور مثال در طب سنتی ایرانی طبق تعریف "غذا-دارو" سیر یک غذای،دارویی است که ارزش درمانی اش بسیار بیشتر از ارزش غذایی‌اش است.

بحث من، برگشت به سنت‌ها و گذشته نیست و باید از تکنولوژی روز در حوزه بهداشت و درمان استفاده کنیم اما این موضوع نباید موجب شود تا از دانشی که داشته‌ایم،مفید بوده و کاربرد داشته غافل شویم.

موضوع دیگری که امروز در دنیا مطرح می‌شود و ما سالیان قبل در طب ایرانی آن را مد نظر داشته تاثیر فرآورده‌های خوراکی بر پوست بوده است.به این شکل که همانند امروز به جای استفاده از داروهای پوستی از ابتدا و به شکل پیشگیرانه، داروهای گیاهی برای زیباسازی و جوانی و ...تجویز و مصرف می‌شده است.

با وجود چنین پیشینه و داشتن اقلیم گیاهی متونع اما سهم صادرات ما در این حوزه یک دهم درصد است،چرا که بیشتر این محصولا بسته بندی نشده‌اند،شناسنامه ندارد و فله ای صادر می‌شوند که نمونه بارزش رازیانه بود که اتفاقا بازار خوبی هم داشت.

گذشته از مسئله صادرات و سودی که یم توان در این زمینه بدست آورد،نگاهی به چرخش مالی عطاری‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر مردم تا چه حد گرایش به فرآورده های گیاهی پیدا کرده‌اند.

در نظر گرفتن تمام این موارد و اینکه کشور به سمت میانسالی و پیری می‌رود اهمیت پرداختن به پیشگیری و استفاده از این توانمندی‌ها را پر رنگ‌تر می‌کند.

همچنین نگاه به نقشه بیماری‌ها در شهرها می تواند ما را به سمت سیاست‌گذاری‌ها و اقدام‌های موثرتری ببرد چرا که شیوع بیماری‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است و فرهنگ‌های متفاوت حاکم بر آن‌ها روش های متفاوتی را هم برای درنظر گرفتن راه‌های پیشگیری و درمانی‌ می‌طلبد.به شکلی که گزارش شده در یزد میانگین مصرف فست فود بیشتر از شهرهای دیگر است و یا ازدواج فامیلی در سیستان و بلوچستان هنوز بیشترین موارد را دارد و الگوی بیماری‌ها در شهرهای دیگر هم به گونه‌ای دیگر متفاوت است.

در چنین شرایطی که مردم گرایش اولشان استفاده از محصولات غذا و دارویی است، توجه به داروهای گیاهی،علاقمند کردن شرکت‌های غذایی قدرتمند برای ورود به حوزه غذا-داروها امری مهم ارزیابی می‌شود،اقدامی که در دنیا هم با آن روبرو هستیم و می بینیم شرکت های بزرگی چون کوکاکولا و سانوفی که هر کدام در حوزه های خودشان مهم هستند،با همدیگر همکاری و محصولات خوراکی حافظ سلامت تولید می‌کنند.

София plus.google.com/102831918332158008841 EMSIEN-3